Verwarmende wortelsoep (vegan)

Waarom je dit wilt uitproberen

Dit is de beste soep die ik ooit gegeten heb. Ik maakte hem met kerst en vond het toen een wintersoep, maar eet ‘m net zo lekker in de zomer vanwege het vleugje tropisch land dat er in zit. Hij heeft tot nu toe iedereen blij verrast voor wie ik hem maakte. Laat ik beginnen met ruiterlijk toegeven dat ik dit recept niet zelf bedacht heb. Helaas, ik heb hem alleen ietsjes verbeterd. Het komt doodordinair uit een Allerhande van weleer. Ik heb hem ondertussen al vaak gemaakt, en heb de verhoudingen tussen de geniale combinatie van smaakmakers (te weten: gember, kokosmelk en vers sinaasappelsap) steeds aangepast. Ja, het is wortelsoep, dus er zit met name veel wortel in. IMG_3955Maar dat doet vooral iets voor de gezondheid, de stevige textuur en de blije warme kleur. De smaak komt van die andere dingen, en is zo ongelooflijk goed dat je het de volgende dag wéér wilt eten. Dus. Onderstaand recept is precies de hoeveelheid voor 2 dagen voor ons (= 2 volwassenen, peuter-kleuter en dreumes). Hij dient dan als maaltijdsoep. Mensen met een Ander Leven kunnen het ook als amuse serveren in zo’n klein glaasje (daar krijg je er vast wel 30 van vol). Koken gaat hier meestal met een scharrelende en klimmende dreumes-acrobaat ergens in de keuken, en met hulp van de peuter, dus het experimenteren met verhoudingen was vaak meer geluk dan wijsheid. Bij de keer dat mijn peuter het in één keer naar binnen lepelde en de zeldzame woorden ‘mama mag ik nog wat soep’ uitsprak, heb ik opgeschreven wat er in zat. Oh, voor dit recept heb je een staafmixer nodig (om mee te pureren).

Ingrediënten

1,5 kg wortelen, geschrapt, gewassen & in stukjes gehakt (of in kleine plakjes gesneden, maar dan ben je echt lang bezig).

1,5 ui, gesnipperd

IMG_39581 teen knoflook, in kleine stukjes gesneden

2 cm verse gember, geraspt

1100 ml kokend water, met daarin 1,5 blokje vegetarische kruidenbouillon

400 ml kokosmelk (blikje)

2 sinaasappels, geperst

2 el olie

peper en zout naar wens/smaak

Bereiding

Vergis je niet met plannen: al met al kost het bereiden met deze hoeveelheid best wat tijd. Als je een hakmolen hebt waar je groenten in kunt fijnhakken, scheelt dat wel. Wortels moeten uiteraard geschrapt en gewassen. Ik mik daarna stukken van ongeveer 5 cm in de hakmolen (deel van onze staafmixer) en laat deze flink knorren. Ondertussen staat het water met bouillonblokje op het vuur. Gesnipperde wortels garen gewoon sneller en nemen de rest van de verrukkelijke smaken beter op. Goed. Verhit de olie en laat de ui met de gember langzaam en lang fruiten, zeker 10 minuten op laag vuur, tot de ui zoetig en glazig is. Voeg daarna de knoflook toe, en bak deze kort mee. Doe de wortels erbij, en zet het vuur even wat hoger, bak een tijdje en roer alles goed door elkaar. Bouillon en kokosmelk erbij, aan de kook brengen, en dan 20 minuten laten pruttelen op laag vuur. Af en toe roeren. Als de wortels helemaal gaar zijn, de boel pureren met de staafmixer. Dan de sinaasappelsap erbij, en nogmaals pureren, tot het de textuur van appelmoes heeft. (Ongeveer. Dit is waarschijnlijk waarom Peuter het zo graag lust.) Proeven. Als je mij bent brand je dan je tong, en ben je amper in staat daarna van de soep te genieten. Misschien vind je zout en peper nodig. Serveren met versgebakken broodjes met roomboter (voor vegans iets anders natuurlijk) en een friszoete groene salade met mango en bessen.

Opeten maar. Nomnom. Hmmmmmm.

IMG_3962

2 thoughts on “Verwarmende wortelsoep (vegan)

Geef een reactie

